RSS Feed

Hawthorn pale lager?

Jøssenamn! Her sitter jeg i Melbourne på en *helt vanlig* lørdag, men man skulle jaggu meg tro det var 17ende mai! Kombinert med nyttårsaften og grand prix finale.

AFL er Australia’s svar på fifa. Eller…, for å være ærlig vet jeg null og niks om fifa, men det er no sånn fotballgreier som enkelte er veldig opphengt i, er det ikke? Vel. AFL er australsk fotball, og idag er den store dagen der det blir bestemt hvem som blir årets seriemestere. Hawthorn eller Fremantle? The Hawks eller Freo? Stemningen er livlig, og alle er i godt humør. Enn så lenge. Hele byen feirer idag. Sammen med en stor del av resten av Australia. Melbourne er absolutt størst på sport, og det merkes. Byen er farget lilla (Freo) og gul (Hawks), og i baren jeg sitter farter bartenderne rundt så det fyker. Og klokka er ikke engang ett om dagen. Det er ikke kun her i baren det feires altså, i gatene er det liv og hver bil som kjører forbi har et fotballskjerf hengende ut vinduet for å vise hvilket lag de støtter. Det tutes og synges og drikkes og feires. Dette er stort folkens, større en bursdag og giftemål og fødsel i ett. Faktisk.., er det så stort, at selveste valgdagen ble flyttet fram to uker for å ikke krasje med dagen i dag. Altså…, fotballen bestemte når valgdagen skulle bli holdt. Fotball framfor valg? Som sagt, dette er stort.

Når disse ord er sagt, skal det og sies at selv om jeg kan se at alle andre synes dette er stas, skjønner jeg ikke helt greia. Jeg bryr meg katta for laget jeg heier på er ute for lengst. Ikke fordi de ikke er verdige, men ah gush, skal jeg gå inn på dette nå? Nei, det interesserer ingen. Kort fortalt, de blir straffet for noe som skjedde for et par år siden. Men hvem tenker vel på det idag, idag finnes kun to typer suppprtere. Enten heier du på Hawks, eller så heier du på Freo. Jeg går for det siste. Lilla er nemlig yndlingsfargen min.

About patsyblogg

Takk for at du leser bloggen min, du fremmede fugl! Eller kanskje er du ikke saa fremmed likevel. Uansett, legg igjen en kommentar da :)

One response »

  1. Ja sånn er det med den der fotballen,,,men du får bare nyte dagen å ha det fint. Heia for lilla som ja helt klart er en flott farge.
    Klem fra mams.

    Svar

Legg igjen en kommentar

