RSS Feed

Her i bakvendtland, her kan alt gå an.

Tenk deg at du våkner en morgen. Ikke av alarmen, du har nemlig fridag idag. Herlig, ikke sant? Så du våkner en morgen av at naboen klipper gresset. Det er vel ikke så ille å våkne til, eller hva? (Personlig finner jeg gressklipperen en av de fineste måtene og bli vekt på. Gressklipper, fugler og båtmotor. Topp tre.) Dagslyset skinner i ei stripe gjennom soveromrsvinduet og du krysser fingrene for at det er sola du ser. Du gjesper en påtvunget gjesp, strekker deg og haler deg ut av senga.  Du nærmest gleder deg til å ta med frokosten ut på verandaen. Mens du sitter der og nyter ei skive leverpostei, med et glass juice og en kopp kaffe til, kommer ei lita humle surrende forbi og smaker litt på juicen før den flyr videre. Gressklipperen går fortsatt, og du snuser inn duften av nyklippet gress. Dette er sommer tenker du.

Jeg våknet imorgest. Ikke av alarmen, jeg har nemlig fridag hver dag for tida. Herlig? Nåja, både og! Jeg våknet av at naboen klippet gresset. Det er vel ikke så ille å våkne til? Dagslyset skinte i ei stripe gjennom soveromsvinduet og jeg krysset fingrene for at det var sola jeg så. Jeg gjespet en påtvunget gjesp, strekte meg, og halte meg ut av senga. Og der treffer det meg. Den isende kulden som farer gjennom kroppen som et lynnedslag. Det er kaldt, og jeg hopper tilbake til senga og drar dyna godt rundt meg. Hva skjedde tenker jeg? Jeg hørte jo gressklipperen. Jeg så jo fram til å ta med meg frokosten på verandaen! Hvor er den bia som skulle komme? Men såklart forstår jeg hva som har skjedd. Livet har lurt meg igjen. Det er ikke første gang jeg våkner til gressklipperen og blir lurt trill rundt til å tro det er sommer. Her er det jo vinter, gresset blir klippet om vinteren, det er en vinteraktivitet. «Do’oh» sier jeg og klasker en neve i panna før jeg griper etter nærmeste pute og plasserer den pent over hodet. Ingen vits i å stå opp ennå, sover litt til jeg.

About patsyblogg

Takk for at du leser bloggen min, du fremmede fugl! Eller kanskje er du ikke saa fremmed likevel. Uansett, legg igjen en kommentar da :)

One response »

  1. Det er virkelig bakvendtland! Bodd her i tre år og har fremdeles ikke vendt (høhø) meg til det…

    Svar

Legg igjen en kommentar

