RSS Feed

How I survive in australia, or how i dont to be more exact

Hey you! Yes you! Try to smile instead! Try to say something nice about others instead of always expecting them to say nice things about you. Its not about you you you, its about others to! Next time you’re in a conversation with someone. Anyone. Try to keep the conversation going whitout saying the word «I». Its hard, isnt it? It is. A little more you and a bit more others. Just try.

Og noen ganger, skulle jeg ønske at google translate ikke fantes. For jeg har veldig lyst å dele en setning som ble sagt til meg et par dager siden. Men tror ikke den passer seg for ører i Australia :P Men så kan jeg ikke skrive det på norsk heller, for jeg vet jo det, at minst en person her nede oversetter når jeg skriver på norsk (så hei til deg forresten). Så derfor blir det med denne lille teaseren istedetfor. Jeg ble veldig glad da jeg hørte det iallefall :)

Og ellers, så FATTER jeg ikke hvorfor jeg har så forferdelig slitt hår! Det er så urettferdig! Jeg føner det nesten aldri, og farger det enda sjeldnere! (bortsett fra den lille utskeielsen her nede med blondt, orange, blått, grønt og svart haha).

Nå er det vår forresten. Å si at gresset er grønt igjen og at blomsterne blomstrer blir feil, for det gjør de hele tiden. Derfor synes jeg vinteren her nede er sykt unødvendig. Hvorfor skal man ha vinter om man ikke kan ha snø liksom? Hvorfor skal man ha høst om man ikke har store løvdunger å hoppe i? (Ja, for det gjør jo alle i Norge om høsten, ikke sant?) Og hvorfor, hvorfor skal man ha vår om man ikke hører lyden av snø som smelter, blomster som spirer og bjørner som våkner fra vinterhi? Hvooorfoooor? Synes godt det kunne ha vært sommer her hele tiden. Slik det er lengre nord i Australia. Melbourne er vel mer eller mindre den eneste byen her nede som kan minne litt om Norge. På en måte sånn. Siden det er kaldt om vinteren. Og man kan faktisk gå på ski. Er et fjell ikke langt unna hvor det snør og folk pleier å dra for å stå slalom og snowboard. Dessuten har de et innendørs skianlegg her også. Midt i sentrum faktisk. Men det er mer for de som trikser og har kjørt slalom såpass lenge at de er gode. Jeg, som den uekte nordmannen jeg er, har aldri.. les ALDRI stått på slalom før. Første gangen jeg dro til bakken var da jeg var 16 år og hadde kjøpt mitt første snowboard. Og JA, kjære familie, jeg er bitter. Hvilken norsk familie tar IKKE med seg kidden til bakken liksom? (Neida, jeg er ikke sinna.) Forrige semester ble jeg spurt i en forelesning; Du, du som er fra Norge… kan du forklare hva som er så gøy med slalom vinter og snø? Jeg bare.. eeh… Også måtte jeg LYVE da! LYVE! For at jeg ikke skulle bli fremstilt som en norsk taper som ALDRI har vært i bakken før liksom. Det ville vært det samme som at en australiener ALDRI har badet i sjøen! Så nå går det en gjeng med australske småunger rundt på campus og synes jeg er dritkul som kommer fra Norge, for da kan jeg stå på slalom når jeg vil nesten. Yeah right. Det er forresten et annet tema. Småunger på campus!

Småunger på campus nemlig. Det forekommer svært ofte. Som i hele tiden. Her er de ikke stort eldre enn en ramp fra Toten er når han begår sin første kriminalitet. Sånn ca rundt 18. Og det sier jo litt. 18 åringer er vel som 18 åringer flest uansett hvor i verden de kommer fra. En haug med umodne bananer som tror alt dreier seg om dem og festen de var på sist helg. (Ja, jeg er fult klar over at bananer var en særdeles dårlig sammenligning). Men istedet for å slaske rundt på Rimi slik ungdommer i Norge gjør, slasker de på universitetet. Og spyr ut av seg med barnslige kommentarer om den stakkars lille gutten som ikke har kommet i stemmeskiftet ennå. Det sier vel seg selv at jeg ikke gidder å henge med disse? Av og til, kan man finne diamanten blant stenene (Ja, jeg jobbet lengre med denne sammenligningen), en godt moden melon (Ok, seriøst… Jeg skal stoppe, det er ikke helt min ting å være kreativ.) som har vært ute og reist på andre siden av sjøen. Denne personen er aldri under 20. Og som regel er denne personen like irritert over småungene som det jeg er. Desverre er disse diamantene veldig ofte utvekslingsstudenter som kun er her for et semester, før de reiser tilbake til sitt hjemland. Ergo, jeg er stuck med en haug steiner og må starte letinga etter diamantene på nytt. Jeg har mest lyst til å slutte, rømme tilbake til Norge og starte universitetet på nytt. HVOR ALLE ER DIAMANTER :D

(En liten ting til, australsk pålegg finnes så og si ikke. De har syltetøy, en type peanøttsmør, en type sjokoladepålegg, 4 typer av den samme osten, vegemite og skinke som ikke er sånn veldig god. Om du leter lenge kan du finne Latvisk leverpostei, norsk brunost og svenskt blåbærsyltetøy, men da må man vite hvor man skal gå hen. Og dessuten er det ingen som koker egg for å ha på brødskiva heller. Og brødet er altfor luftig. Og alle spiser loff. Loff med luft. Ristet loff med luft, eller toasted loff med luft og ost. Og melka smaker ganske ille den også forresten. Har funnet en melk jeg liker, men den er himla dyr. Men jeg savner ikke Norge fordetom altså. Ikke nå når det er sommer.)

About patsyblogg

Takk for at du leser bloggen min, du fremmede fugl! Eller kanskje er du ikke saa fremmed likevel. Uansett, legg igjen en kommentar da :)

One response »

  1. I’ll write in English since I’ve only got an English keyboard here. My hair turned into ‘staalull’ after a month here, as well. You should go to the hair dresser and ask for a hair treatment, I’ve done that a couple of times and after that it’s been shiny as it usually is:) Think it’s all the chlorin in the water which causes it. Crap. Don’t agree about the milk, love the milk here :) But about the paalegg, yeah, I actually asked my teacher about the English word for it, and the closest we got was ‘spreads’. (Which basically mean ham, cheese or jam, nothing else).

    Svar

Legg igjen en kommentar

