RSS Feed

Hald om skaftet!

Posted on

Nå har jeg vært bortreist en periode, hvor jeg har vært? Jeg har reist tilbake til vikingetiden, den gang da Olav den Hellige kom med mennene sine til Norge for å vinne over Kalven og hedendommen.

Jeg har nemlig vært med som hærmann i Kongens hær, i Spelet om Heilage Olav på Stiklestad. Har bodd på et stort rom i to uker, med et titalls andre folk. Vi har hatt øving en gang om dagen, og ellers har vi sett film, spist mat, eller festa i gapahukene. Veldig morsomt! Jeg har blitt kjent med en hel del flotte mennesker, som jeg gleder meg til å se igjen neste år! Tilsammen var vi vel ca 100 hærmenn, og når vi da arrangerer hærfest, sier det seg vel selv at det blir en heidundranes fest! Kan ikke beskrives, må oppleves! Ikke bare festen, men hele opplegget! Sven Nordin spilte Kongen og Toralv Maurstad spilte Gamal-Jostein. Sven var en veldig jordnær og morsom mann, det må sies,  for eksempel da vi dro på busstur til Suul, slik at de nye hærmennene skulle bli døpt, og det var min tur til å knele. Ja, for å si det slik, jeg ble ikke våt på et eneste hårstrå. «Du Patricia…, du! Du skal bli døpt…. i… NAKKEN!» var det eneste jeg hørte før jeg kjente en isende kulde renne ned mellom kostymet mitt i nakken og spre seg til samtlige deler av hele meg, før det tilslutt sildra pent ut ved buksebena på meg. Gjennombløt, jepp det ble jeg!

«Hald om skaftet, hardare syster! Sjå han reisar seg!»

Frokost på Planteskolen

Frokost på Planteskolen

En av de første øvelsene. Her er vi på vei ut fra "Grotta"

En av de første øvelsene. Her er vi på vei ut fra "Grotta"

Et realt slag!

Et realt slag!

Hæren følger med. Ser du meg?

Hæren følger med. Ser du meg?

Rasmus og Aina i godformen!

Rasmus og Aina i godformen!

Fine mennesker i fin form! Nachspill.

Fine mennesker i fin form! Nachspill.

Toralv Maurstad legger an på Trønderbrura. Premiærefest.

Toralv Maurstad legger an på Trønderbrura. Premiærefest.

Kongen og hans skjoldmøyer.

Kongen og hans skjoldmøyer.

Kongen ved Olavskilden. Hærmennene skal bli døpt!

Kongen ved Olavskilden. Hærmennene skal bli døpt!

Det kan nesten se ut som om vi vant slaget, men nei, vi gjorde nok ikke det. Patsy til venstre.

Det kan nesten se ut som om vi vant slaget, men nei, vi gjorde nok ikke det. Patsy til venstre.

Jeg har også vært på Vestlandet en tur, på grillfest hos Karl Johan. Det var veldig koselig, skulle ønske vi kunne vært der litt lengre enn en dag. Tiden gikk alt for fort! Rart det der. Menneskene ville absolutt spille Kubb, noe jeg protesterte på, «så kjedelig!» sa jeg. Men så spilte vi en runde, og jeg fant ut at Hey! Det var jo faktisk veldig morsomt! Selv om vi på jentelaget vant på ganske så uærlig vis, men det var det nok ingen som la merke til likevel. (Hehe, neeeida!) En meget vellykket lørdag, som gikk over til en sjokkartet søndagsmorgen. Jeg våknet nemlig på sofaen søndag, og så en fremmed fyr sitte i sofaen vedsiden av meg! Aldri vært så skremt før, fikk ikke sove på lenge etterpå! Velvel, grillmaten på lørdag var iallefall kjempe! Masse godt kjøtt og forskjellige typer poteter. Jeg kosa meg masse masse, og gleder meg allerede til neste års grillfest! På vei hjemover kjørte vi forbi det vakreste stedet jeg har sett iallefall. Trollveggen og dalene borti der. (Vet ikke helt hva det heter). Så utrolig vakkert! Høye og bratte fjell på begge sider og verdens klareste elv som rant gjennom dalen. Små hytter og store gårder, og igjen, de utrolig vakre fjellene! Virkelig noe av det nydeligste jeg har sett! *sukk* Dit skal jeg tilbake på bilferie, det er sikkert og vist!

– Patsy

About patsyblogg

Takk for at du leser bloggen min, du fremmede fugl! Eller kanskje er du ikke saa fremmed likevel. Uansett, legg igjen en kommentar da :)

One response »

  1. Sjå han resar seg! Lol:P Beste replikken ej har høyrt på lenge!

    Svar

Legg igjen en kommentar

