RSS Feed

Klimaaksjonen SOS fra Sør

Posted on

Hei på dere!

Nå har jeg ikke blogga på mange dager, likevel holder lesetallet seg noenlunde oppe! Det er tuft! Husk at dere kan legge meg til på Bloglovin!

På lørdag jobba jeg i kirka, med konfirmantene, plutselig var det noen av konfirmantene som overfalte meg med killing! Og da kom jeg på hvor morsomt det kan være å være fjortiss av og til. For hvem er det som overfaller hverandre med killing etter passert 20? Vi gjør iallefall ikke det, så takk kjære konfirmanter, for at dere gjorde meg litt fjortiss igjen.. Det var okey så lenge det varte :P Hehe..

På søndag, tok jeg med tantebarn og fadderbarn Emrik, til kirka for å få utlevert 4-årsbok. Det var stas! Var veldig skummelt å være med tante i kirka først, men etter å ha hilst på både prest, kirketjener og enkelte andre, var han heeeelt klar for gudstjenesten. (Som var fint tilpasset barn, med tanke på lengde, innhold og preken) Hånddukka Luddis dukka også opp! Emrik var helt med på sangene vi sang, og da «mannen i kjole» ropte opp navnet hans, gikk han stolt men litt usikker fram, og tok presten i hånda og tok imot boka. Så fornøyd! Da vi kom hjem, prata han ikke om annet enn Ludvig (presten), og alt det andre som skjedde. Sangene vi sang, hadde han også fått på hjernen. (Noe som resulterte i at resten av familien også fikk dem mer eller mindre på hjernen iløpet av dagen.. «Hveeem har skapt alle bloomstene, bloomstene, blooomstene?») Det var iallefall en utrolig koselig søndag med tantebarnet! :)

Emrik smiler søtt (?) utenfor Byåsen Kirke.

Emrik smiler søtt (?) utenfor Byåsen Kirke.

Over til noe annet; imorgen er det Fasteaksjonen! Konfirmanter (og andre) i hele Norge kommer til å gå rundt med bøsser for å støtte klimaaskjonen til Kirkens Nødhjelp. Mange steder i verden kjemper mennesker nå mot tørke, flom og ekstreme værforhold. FN’s klimapanel har konkludert med at mennesklige utslipp har forårsaket mesteparten av den globale oppvarmingen vi nå står ovenfor. Klimaendringene fører til økt havnivå, og mer ekstrem vær som tørke, flom og stormer. Mange mennesker blir såkalte «klimaflyktninger», fordi de mister sitt hjem og sitt livsgrunnlag. Økt matvaremangel og sykdommer kommer som konsekvenser av klimaendringene.

Så spør jeg, hvor finner vi de som blir rammet av klimaendringene? Jo, i fattige land. Så spør jeg, hvor finner vi de som slipper ut mest klimagass? Jo, i rike land som USA, Japan, og f.eks. Norge. Er ikke dette ufattelig urettferdig? At det er dem som slipper ut minst utslipp, som rammes hardest? Ta derfor imot bøssebærerne med et smil imorgen, og vær med å støtt Klimaaksjonen SOS fra Sør. Les mer her: http://www.kirkensnodhjelp.no/no/Fasteaksjonen/Tema/

Mandagshilsen – Patsy.

About patsyblogg

Takk for at du leser bloggen min, du fremmede fugl! Eller kanskje er du ikke saa fremmed likevel. Uansett, legg igjen en kommentar da :)

4 responses »

  1. Når det var tv-aksjon var det ingen bøssebærere som fant leiligheta vår…håper de finner den i morra :)

    Svar
  2. Herlig blogginnlegg!! Så kry 4 åring, det er stas det. Kjente når jeg leser dette at jeg elsker jobben min :)

    Svar
    • Flotte greier.. :) Å være kateket virker som en veldig herlig jobb.., kanskje det er det jeg ender opp som og…? Hmm…

      Svar

Legg igjen en kommentar

